Cuti sekolah ni aku tak balik kg..nampak gaya tak berpeluang berpuasa kt kg lah tahun ni. Aku dan Deli dh join cuti2 Malaysia lah skit kononnya. Aku wat kembara ke Katibas dan Kapit.



1.Katibas


Aku pegi umah kawan baik aku Wadi Mat.nak tengok camne kehidupannye kt dalam utan nun. Aku bertolak dri Kanowit pukul 6.45am.aku naik xpress bot tambang dlm RM20.bleh tahan lah sebab duk kt VIP hehehe..kt tempat aku bot nih lebih kurang cam bas lah peranannye. Sampai di Song (sebelum masuk ke Katibas), Wadi dh tngu kita org. Kami bertiga naik bot panjang ke Katibas kira mgambil masa 40minit lah nak sampainye. Sebenarnya bleh tahan lah kehidupan kt dlm tuh.cuma line tel lah susah giler nak dpt...sampaikan Deli gelisah nak kol2 Ida dia tuh hehehe..mesti Ida tertnggu msg Deli ahaks! padahal aku pun buat fifi ternanti2 gak..;-).kt Katibas semua okep lah aku tgok bangunan sekolah pun ok..tak mcm sekolah aku lah yg bangga sgt sekolah tertua di Sarawak sampaikan bangunan sekolah pun turut sama tua beruban..hohoh. Apepun aku rasa bleh hidup lah kt Katibas. Aku kt situ tak la lama sgt tu pun sebab Wadi nak ke KK..kalau tak mau dlm 2,3 hari lepak sana tuh..

2.Kapit
Perjalanan aku diteruskan lagi.kali nih aku pegi ke Kapit selepas ronda2 Katibas.Tambang dr Song-Kapit hanya RM10 shj. Perjalanan dlm masa 1jam je kot...lupe tgok sb sedar2 dh sampai. Kapit adalah satu2nye bahagian di Sarawak yg xder jalan perhubungan dgn bandar Sibu nuh..kira lebih kurang cam pulau lah Kapit nih.hanya penduduk Kapit aje lah yang ada kalau nak mai Kapit kene lah naik bot lor..Tujuan aku kt Kapit nak pegi umah Pendi. Bez pe kt sini...nampak je kawasan hulu Sarawak padahal semua ada pe kt sinih. Hari mula2 kt Kapit dlm bulan puasa yg berkat ni kita org dh pegi mandi manda kt air terjun belakang Sek. Men. Keb Selirik (nih sekolah Pendi) . Bleh tahan per ambil masa 30minit gak nak sampai tapi berbalaoi lah..walaupun kene naik trun bukit tapi dh lama xmandi air terjun sangguo lor...apepun sempat mandi wajib hahaha. Esok nak jalan2 bandar Kapit lak..camne lah agak2nye


Air terjun yg Pendi tak tau nama haram pun...

0 ulasan: