Khamis, 26 November 2009

Hari Raya nun jauh disana...



Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha..
Hari kesyukuran dengan manusia menuju ke bumi penuh kerahmatan dunia Mekkah..menenunaikan ibadah haji yang menjadi idaman setiap insan yang beriman.

Setiap tahun tidak pernah sekali pun aku terlepas dari beraya di rumah, kali ini pengalaman pertama beraya ditempat orang datang juga akhirnya. Disebabkan tugas, aku sanggup bekorban. Pengorbanan kecil aku ini tidak segah mana jika dibandingkan dengan mereka yang menjaga negara dan mereka yang mencari rezeki diluar sana.

Hari raya haji pada sesetengah negeri dianggap kurang meriah berbanding dengan hari raya aidil fitri. Namun dinegeri Kelate ia merupakan satu perayaan yang berbeza dengan negeri lain. Bukan apa sangat, tempoh 3 hari dibenarkan melakukan korban disitulah terletak kemeriahannya. Penduduk kampung bekerjasama , tolong menolong dan mengadakan majlis makan..masak daging yang segar membuatkan selera makan terbuka..daging bakar, daging masak kicap, sup tulang (kesukaan nih) adoi lah..mahu terkeluar ayaq liuq nih. Apapun itulah yang membuatkan kemeriahan terasa di Kelate bila mengadakan majlis makan dengan kehadiran tetamu.

Pada setiap tahun, hari raya ketiga rumah aku akan mengadakan korban, satu ekor lembu memadai untuk kami. Walaupun keluarga kami kecil namun tuntutan ibadah korban tidak menjadi halangan. Kebiasannya akulah yang sibuk membantu keluaraga, maklumlah siapa lagi yang ada dalam keluarga aku..tolong angkat daging, tolong beli itu ini, tolong membahagikan daging korban...macam-macam tolong lah kiranya. Namun kali ini mungkin semua itu tidak dapat aku lakukan.

Apapun dimana anda berada, perayaan dan kesyukuran menyambut hari raya dengan penuh aman dan selamat perlu disyukuri.

Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha..

Megat: melepas makan sup tulang...hehehe

0 ulasan: